Recenze
Nastala zlá doba...
Tak je to tu. Dostala se mi pod ruku hra Stronghold Crusader. Komu se líbil stronghold 1, tomu by se měl líbit i tento druhý díl. Odebrány byly snad pouze palisády, ty nahradily malé kamenné hradby. Velká změna nastala také u farem, dají se stavit pouze na zeleni, která je v rozsáhlé poušti velmi omezená, dokonce se v některých mapách vůbec nevyskytuje. Lovci srnek jsou také dosti omezenou jednotkou, protože srnky nejsou všední záležitostí, a proto ve většině misí jsou zakázány. Také ropa je méně dostupná, ale to hře spíše prospělo, neboť je tato hra více založena na ekonomice než její předešlí díl. Pokud to ale vezmeme z té druhé stránky, zjistíte co se ve hře změnilo. Nejdůležitější jsou nový arabští vojáci. Jejich popis je blíže popsán v arabských jednotkách, ale i zde si o nich něco řekneme. Možná že si ještě pamatujete ze Strongholda jedničky to, že nepřítel buď dobýval nebo se bránil, kromě výjimečné mise proti Hadovi. Zde jsou již lordové, kteří sami myslí (dost hloupě) , sami syslí a sami dobývají, ale hlavně se dost dobře brání ( jakmile najdete způsob zabíjení jednoho stylu lorda, MÁTE VYHRÁNO). Lordů je zde celkem 8, ale dají se stáhnout někteří bonusoví.
Slíbil jsem Vám vyprávění o arabských válečnících, ale musím Vám něco důležitého říct. Můžete si najímat oba typy jednotek, ale většina lordů nebo chcete-li králů to tak nedělají. Oba typy používají jenom Had a Vlk. Arabské jednotky používají Sultán, Kalif a Saladin. Pokud jste hráli strongholda jedničku a Vám nic tyto panovníci neříkají, nezoufejte. Jsou to nové postavy spolu se Lvím srdcem. Lví srdce, krysa a prase používají jen staré dobré evropské jednotky. O všem co tady píši se můžete dozvědět více informací ve stránkách k tomu určeným ( Panovníci, jednotky). Přibyl tady jeden nový dobývací stroj, zápalná balista. Ta má schopnost zapalovat budovy nebo jen tak střílet proti nepřátelům, přičemž ubírá v celku dost životů. Z arabských jednotek je tu zcela nová jednotka lukostřelce na koni. Nejlepší jednotka a ve velkém množství prakticky nesmrtelná. Dále pak otrok na kopání příkopů nebo na zapalování budov, je tu i vrhač kamene, obdoba lukostřelce, ale vskutku slabá, arabský lukostřelec, arabský obrněnec, tyto dvě jednotky mají stejné schopnosti jako jejich evropské protějšky a pak je tu ještě další jednotka, vrhač ohně, je obdobou evropského kotlíkáře. Nejatraktivnější jednotkou je assasin, který šplhá na hradby a je do jisté míry neviditelný.
Pro úplné nováčky bych chtěl připomenout, že si město žije vlastním životem, a tudíž se nestaráte o dělníky jako v Age of Empires, takže jen postavíte budovu a dělník začne kácet. Máte tak čas na souboje, které jsou tu denním kafem a tak Vám zbývá čas na sledování Vaší vesničky, městečka, města, velkoměsta. Dále Vás možná zaujme propojenost budov mezi sebou. Bez kravínu (a tedy i krav) si nevyrobíte koženou zbroj, nebudete mít krávy s morem a podobně. Nebo jak těžké je vyrobit chleba. Musíte mít dřevo, abyste postavili budovu s obilím, dále musíte postavit mlýn a pekárny. Pak musíte (i když zjistíte, že to musíte dělat kvůli popularitě hned na začátku) postavit zásobárnu, aby jste měli kam jídlo ukládat. Lidé ho pak jedí a mají Vás rádi – to je vlastně ta popularita. A jak taková popularita funguje? Stačí, abyste lidem nedávali jídlo a nic jiného jim nedopřáli (popularitu si můžete zvýšit hospodou, kostely, zahrádkami, které způsobují menší pracovitost a jídlem, když necháte lidem víc jídla než potřebují). Někoho jistě napadne, proč by to pro lidi dělal, k tomu slouží daně, pokud jsou vysoké, snižují Vám popularitu, a co se stane když máte sníženou popularitu? Lidé odcházejí do cizího království a Vám nemá kdo pracovat (i když Vám většinou zůstane v království jeden dřevorubec nebo nějaký jiný pracant). Abyste také pochopili, jak je řešená armáda, tu ovládáte a musíte u evropských vojáků vyrábět vybavení, které se sice dá kupovat, ale je nepřiměřeně drahé. Základní suroviny jsou: dřevo, které využijete na luky a některé ostatní zbraně, kámen, který na jednotky nevyužijete, je jen na ohradbení a prodávání, ropa, z které se dají dělat ohnivé kanály, a železo, z kterého vyrábíte železné zbroje a meče. Na koženou zbroj musíte mít kravín, viz výše.
Ke grafice Vám toho mnoho neřeknu. Je celkem proparcovaná, i když by se našly nějaké chybky (třeba když se bitva dvou stovkových armád smrkne na dva bojující panáčky, vypadá to příšerně). Pokud Vám připadá vzhled města nepřehledný, stačí zmáčknout mezerník a vše se sníží na 2D prostor.
Zvuky jsou též uchazející, ale kdyby si autoři dali na nich o malilinko více záležet, nevadilo by to. Zvuky ve hře jsou perfektní, kdákání slepic, zvuk střelby z luku, několik stylů smrti, šplouchnutí kamene při pádu do vody, praskání ohně, prostě každý zvuk hezky vystihuje to, co by vystihovat měl.
Stronghold Crusader je jedna z nejpovedenějších strongholdů vůbec (inu, už to je nějaká chvilka od vydání Crusdera) a je rozhodně nejpovedenější hra své doby, i když mnozí říkají, že je pouze datadisk.
Důležité informace:
Výrobce: Fire fly studios
Distributor: Gathering of developers
Distribuce v české republice: Cenega
Oficiální home page:
Stronghold.godgames.com/Crusader
Z tohoto textu je jasné, proč dávám: 85%
Náhledy fotografií ze složky Screeny ze hry
preco to nejde poradte mi!!
(filip, 21. 8. 2011 18:44)